نوار لبه PVC چگونه تولید می شود ؟

نوار لبه PVC چگونه تولید می شود ؟


در این پست قصد داریم به پاسخ این پرسش “نوار لبه PVC چگونه تولید می شود؟ ” و بصورت تئوریک مراحل تولید نوار لبه پی وی سی رو شرح دهیم پس تا انتها همراه ما باشید .

مراحل تولید نوار لبه پی وی سی به شرح ذیل می باشد ؛

ساخت مواد

این بخش یکی از اصلی ترین بخش های خطوط تولید و در واقع قلب تپنده هر فرایند می باشد. در این قسمت، مواد توسط اپراتور موادساز، برای هر نوار به فراخور رنگ و کیفیت و نوع محصول تولیدی، باید یک ترکیب از مواد اولیه ، طبق دستورالعمل محصول مورد نظر  بسازد در این بخش مهمترین تجهیز میکسر می باشد، در واقع میکسر در ترکیب صحیح مواد اولیه بسیار تاثیر گذار بوده و می توان به عنوان ماشین اصلی تولید محصول به شمار رود.

اکستروژن

در این بخش مواد میکس شده در واحد مواد درون بخشی قیف مانند در دستگاه اکسترودر ریخته می شوند. در اکسترودر مواد تحت دمای بالا قرار می گیرند و توسط حرکت ماردون ها به خوبی با هم مخلوط شده و یک خمیر داغ پخت شده از آن بوسیله ی حرکت ماردون ها خارج می شود، در واقع زنجیره های پلیمری (pvc)  بدون نظم و نامرتب کنار هم قرار دارند و ما به وسیله ی حرارت و مواد افزودنی که به آن اضافه می کنیم ، این زنجیره ها را به صورت منظم و دلخواه خود در آورده و محصولات دلخواه را با آن تولید می کنیم.

شمای کلی یک اکسترودر ساده در زیر نمایش داده می شود :

اکستروردر
اکستروردر

پرینت

در این بخش به فراخور رنگ و طرح چاپ دلخواه مخلوطی از رزین رنگی در ایستگاه  چاپ و به وسیله ی مکانیزم پرینت روی نوارها چاپ انجام می شوند.

فرآیند مقاوم کردن محصولات در مقابل برخی عوامل فیزیکی و شیمیایی توسط لاک های uv

مولکول های موجود در لاک به صورت جدا از هم و با فاصله از هم قرار دارند و لاک به صورت مایع است، وقتی یک لایه از لاک مایع  را روی یک محصول به صورت روکش قرار دهند و محصول داخل دستگاه تولید اشعه ی uv قرار گیرد لاک به صورت روکش محکم و سخت در آمده و از محصول در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی حفاظت می کند.

روش تولید اشعه

در داخل دستگاه uv  لامپ بخار جیوه تعبیه شده که بر اثر برقرار شدن ولتاژ ، بخارات جیوه در داخل لامپ برانگیخته شده و به صورت یونیزه در آمده که پس از بازگشت به حالت پایه از خود انرژی نشر می کنند که این انرژی به صورت اشعه ی uv نشر می شود.

تبدیل لاک uv به روکش سخت و مقاوم :

اشعه ی uv در اثر برخورد با مولکول های موجود در لاک در اثر انتقال انرژی به آن ها باعث برانگیخته شدن و رادیکالی شدن بعضی اتم ها می شود که این اتم ها می توانند به مکان های فعال و مستعد در مولکول های لاک برخورد کرده و آن ها را به هم متصل کنند، در واقع نوعی ولکانیزاسون صورت می گیرد و بین مولکول ها پل و اتصال برقرار می شود و نیز این زنجیره های محکم با اتصالاتی به پایه ی خود که محصول اصلی ما و از جنس پلیمر است متصل می شود .پس از صورت گرفتن فرآیند ولکانیزاسیون مولکول های لاک که با فاصله از هم و به صورت مایع بوده اند اینک به صورت  متصل به هم و جامد در آمده و روی محصول قرار می گیرند.

تبدیل لاک uv به روکش سخت و مقاوم
تبدیل لاک uv به روکش سخت و مقاوم

نظر و دیدگاه خودتون را در مورد این آموزش از گروه تولیدی جی تی اف با ما درمیان بگذارید.

image
image

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *