پی وی سی چیست؟ (PVC)

پی وی سی چیست؟ (PVC)


پی وی سی چیست؟ (PVC) پلی وینیل کلراید (پی وی سی یا وینیل) یک پلیمر ترموپلاستیک اقتصادی و همه کاره است که به طور گسترده ای در صنعت ساختمان و ساخت و ساز برای تولید پروفیل درب و پنجره ، لوله ها (آب آشامیدنی و فاضلاب) ، عایق سیم و کابل ، دستگاه های پزشکی و غیره استفاده می شود. این سومین سوم جهان است حجم بزرگترین ماده ترموپلاستیک بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن .

این ماده جامد سفید و شکننده ای است که به صورت پودر یا گرانول موجود است. با توجه به ویژگی های متنوع آن ، از جمله سبک ، بادوام ، کم هزینه و قابلیت پردازش آسان ، اکنون پی وی سی در چندین کاربرد جایگزین مصالح ساختمانی سنتی مانند چوب ، فلز ، بتن ، لاستیک ، سرامیک و … شده است.

برخی از تأمین کنندگان اصلی پی وی سی عبارتند از:

  • فناوری های سیلوین
  • فناوری اپکس
  • ترکیبات رنگی (Tekni-Plex)
  • اینووین
  • اینئوس
  • SABIC

مشاهده تمام نمرات تجاری و تامین کنندگان PVC در بانک اطلاعات پلاستیک Omnexus

این پایگاه داده پلاستیکی به صورت رایگان برای همه در دسترس است. می توانید گزینه های خود را بر اساس ویژگی (مکانیکی ، الکتریکی …) ، برنامه ها ، حالت تبدیل و ابعاد دیگر فیلتر کنید.

تاریخچه

پی وی سی برای اولین بار در سال 1872 توسط اوژن باومن ، شیمی دان آلمانی ، “ناخواسته” ساخته شد. او گاز وینیل کلراید را که در یک لوله مهر و موم شده بود در معرض نور خورشید قرار داد و یک جامد سفید به نام PVC تولید کرد.

فردریش کلاته ، شیمی دان آلمانی ، اولین حق ثبت اختراع پی وی سی را برای روش خود در زمینه پلیمریزاسیون وینیل کلراید با استفاده از نور خورشید دریافت کرد.

با جنگ جهانی اول ، آلمان در حال تولید تعدادی محصول PVC انعطاف پذیر و سفت و سخت بود که به عنوان جایگزینی برای فلزات مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شد.

اشکال اساسی PVC

پلی وینیل کلراید به طور گسترده در دو دسته گسترده قابل انعطاف و سفت و سخت در دسترس است. اما انواع بیشتری مانند CPVC ، PVC-O و PVC-M وجود دارد.

  • PVC پلاستیکی یا انعطاف پذیر (تراکم: 1.1-1.35 گرم در سانتی متر 3 ): پی وی سی انعطاف پذیر با افزودن نرم کننده های سازگار به PVC ایجاد می شود که تبلور را پایین می آورد. این نرم کننده ها مانند روان کننده ها عمل می کنند و در نتیجه پلاستیک بسیار شفاف و منعطفی ایجاد می کنند. این نوع PVC را گاهی اوقات PVC-P می نامند.
  • پی وی سی بدون پلاستیک یا سفت و سخت (تراکم: 1.3-1.45 گرم در سانتی متر 3 ): این پلاستیکی سفت و مقرون به صرفه با مقاومت بالا در برابر ضربه ، آب ، هوا ، مواد شیمیایی و محیط های خورنده است. این نوع PVC به عنوان UPVC ، PVC-U یا uPVC نیز شناخته می شود.
  • کلرید پلی وینیل کلراید یا پرکلرووینیل : با کلرین سازی رزین پی وی سی تهیه می شود. مقدار کلر زیاد دوام بالا ، پایداری شیمیایی و تاخیر در شعله را ایجاد می کند. CPVC می تواند طیف وسیعی از دما را تحمل کند.
  • مولکولی PVC یا PVC-O : با سازماندهی مجدد ساختار آمورف PVC-U به یک لایه لایه ساخته می شود. پی وی سی دو محوره دارای ویژگی های فیزیکی (سختی ، مقاومت در برابر خستگی ، سبک بودن و غیره) است.
  • PVC اصلاح شده یا PVC-M : این آلیاژی از PVC است که با افزودن عوامل اصلاح کننده ایجاد می شود و در نتیجه باعث افزایش مقاومت و مقاومت در برابر آن می شود.

پی وی سی چگونه تولید می شود؟

مونومر وینیل کلراید (VCM) از کلراسیون اتیلن و پیرولیز اتیلن دی کلراید حاصل (EDC) در یک واحد ترک ایجاد می شود. PVC (دمای انتقال شیشه: 70-80 درجه سانتیگراد) با پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید (VCM) تولید می شود.

فرمول PVC
فرمول PVC

کاربردهای رزین PVC

از نظر تجاری ، پی وی سی یکی از مهمترین ترموپلاستیکهای جهان در حال حاضر است. PVC سفت و سخت (بدون پلاستیک ) یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی است. برنامه های اصلی هر دو نوع PVC (سخت و انعطاف پذیر) عبارتند از:

محصولات PVC

قابلیت بازیافت و سمیت PVC

محصولات ساخته شده از PVC 100٪ قابل بازیافت هستند و می توانند به عنوان کد بازیافت شماره 3 شناخته شوند.

قابلیت بازیافت پی وی سی

اتخاذ مسیر بازیافت مناسب برای PVC هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی سودمند است. روش های اصلی بازیافت PVC شامل موارد زیر است:

    • بازیافت مکانیکی – بازیافت مکانیکی به فرآیندهای بازیافت اشاره دارد که در آن زباله های PVC از طریق خرد کردن ، الک و سنگ زنی تصفیه می شوند. بسته به ترکیب ، کیفیت بازیافت ها بسیار متفاوت است. پس از جداسازی مکانیکی ، سنگ زنی ، شستشو و تصفیه برای از بین بردن ناخالصی ها ، با استفاده از تکنیک های مختلف (دانه بندی شده یا پودر) مجدداً فرآوری می شود و در تولید مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد. “کیفیت بالا” را می توان در همان نوع برنامه ها مجدداً استفاده کرد ، در حالی که بازیافت های “بی کیفیت” فقط می توانند در محصولات ساخته شده از مواد دیگر استفاده شوند.
    • بازیافت مواد شیمیایی – فرآیندهای بازیافت مواد شیمیایی باعث تجزیه پلیمر به مونومرها (برای تولید پلیمرهای جدید) یا سایر مواد می شود (به عنوان مواد اولیه در فرآیندهای صنایع شیمیایی پایه استفاده می شود. کلر به صورت HCl آزاد می شود که می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد) تثبیت کننده های حاوی فلزات سنگین بیشتر در بقایای جامد قرار می گیرند که به احتمال زیاد باید دفن شوند.
  • بازیافت مواد اولیه – این شامل (معمولاً) عملیات حرارتی جریان پسماند پی وی سی با بازیابی کلرید هیدروژن است که می تواند پس از آن به فرآیند تولید پی وی سی برگردانده شود و یا در فرآیندهای دیگر استفاده شود.

از پی وی سی بازیافت شده می توان برای تولید بسته بندی ، فیلم و ورق ، بندهای برگ شل ، لوله ها ، پشتی فرش ، جعبه های برقی ، کابل ها و موارد دیگر استفاده کرد.
این صنعت با مقامات نظارتی در حال کار است تا اطمینان حاصل کند که فعالیت های بازیافت با رعایت رژیم نظارتی پایدار است.
وجود محتوای کلر و استفاده از مواد افزودنی مانند نرم کننده ها پی وی سی را برای چند سال تحت نظارت خریداری کرد. در فواصل منظم ، در مناطق مختلف ، نگرانی هایی در مورد تأثیر منفی احتمالی فتالات بر محیط و سلامت انسان مطرح شده است. با این حال ، در تحقیقات و مطالعات بیشتر ،   اکنون برای استفاده در برنامه های فعلی ایمن هستند.

به همین ترتیب ، اروپا استفاده از تثبیت کننده های پایه سرب در ترکیبات وینیل را به دلیل طبقه بندی در مواد سمی ، مضر ، خطرناک برای محیط زیست و وجود آنها (فلز سنگین) که باعث ایجاد موضوعاتی در استراتژی های مدیریت پسماند شده است ، حذف کرده است.

نظر و دیدگاه خودتون را در مورد این آموزش از گروه تولیدی جی تی اف با ما درمیان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *